|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Kis magyar pr-tipológia
|
Hittérítők és mániákusok, Szeles Péter, www.prherald.hu, 2005. január 2.
A public relations fogalmi sokféleségével analóg módon tarka a
magyarországi gyakorlat is. Erről ritkán és keveset beszélünk. Pedig
aki ebből él, akinek ez a foglalkozása, munkaköre, annak hivatásának
közállapota, minősége sokkal fontosabb, mint bármilyen elméleti
eszmefuttatás. A praxis fejlesztése, a szakma homogénebbé tétele képezi
számos szakmai szövetség és szervezet leginkább preferált aktivitási
területét. Az amerikai szövetség (PRSA) rendszeresen
szervez ún. Professional Developement Seminarokat (szakmai
továbbképzéseket), éppen a gyakorlati folyamatok korrektebbé,
homogénebbé tétele céljából. A külvilág számára a public relations
értékét, elismertségét, szakmai presztízsét elsősorban a gyakorló
szakemberek munkája határozza meg. A vállalatok vezérigazgatóinak a
public relations-ről vallott értékrendjét általában saját
pr-munkatársaiknak a konkrét válságszituációkban, egy-egy
sajtótájékoztató megszervezésében, vagy a konkrét vállalati üzenetek
híranyagkénti terítésében nyújtott teljesítményei alakítják. Amikor egy
vállalati pr-szakember vezér-közvetlen szeretne lenni, magasabb anyagi
elismertségre vágyik, több hatalmat, és jelentősebb fontosságot
igényel, akkor ehhez a saját munkájának minőségén keresztül vezethet az
út. Teljesítménye akkor javul, ha az egyes részfeladatokat minél
mélyebb tudással oldja meg. Különösen hasznos, amikor a hivatásának
nemzetközi újdonságaival is tisztában van, vagyis lépést tud tartani a
szakma világméretű (és igen gyors) fejlődésével. Természetesen a praxis
szigorúan elmélet-függő, a megszerzett ismeretek a gyakorlati
folyamatok során hasznosulnak. A feladatok értelmezése
közvetlenül befolyásolja a tényleges munkavégzést, a feladatok
teljesítésének színvonalát. Ezért is állítják a public relations szakma
nemzetközileg elismert szellemi „gurui”, hogy a jó pr-szakember holtig
tanul. Az önképzés ebben az értelemben nem az iskolákat, és nem csak a
szakmai tanfolyamokat jelenti, hanem a folyamatos önfejlesztést, az
egy-egy szakkérdésben, konkrét tevékenység- és munkafolyamatban való
elmélyülést. Ha a gyakorló public relations szakemberek többsége
ugyanolyan minőségi elvek alapján, magas színvonalon teljesítené
feladatait, akkor a külvilág értékrendje – magáról a szakmáról is –,
meg tudna változni. Nőhetne a szakma presztízse, társadalmi, gazdasági
és politikai megbecsülése, s mindez persze visszahatna a gyakorló
szakemberek elismerésére is. Ellenkező esetben azonban, ha
a szakmai praxis heterogén, a külvilág értékrendje vegyes, kétkedő,
pozitív és negatív értékelésekkel vegyesen terhelt lesz a megítélésünk.
Ez árthat a szakma presztízsének, jó hírének is. Ilyen környezetben a
gyakorló szakembernek is nehezebb a dolga. Munkáját nem becsülik, a
szervezeti hierarchiában nem jut előbbre, anyagi helyzete nem javul
stb. Csak a panaszkodás és a meg-nem-értettség érzése marad, ezt pedig
elég sokan és régóta ismerjük már. A szakmai gyakorlat homogénné tétele
érdekében nekünk, magyar public relations szakembereknek még van mit
tennünk. Tapasztalataim szerint a szakmai kép eléggé tarka. Ma még
heterogén a fogalomértelmezés, zavaróan „színes” a szakmai
szolgáltatások és a személyi kvalitások értelmezése is. Tapasztalataim
szerint egyre növekvő számban használják a fogalmakat és a kategóriákat
különböző értelemben, egyesek gyakran saját jól felfogott érdekeik
szerint értelmezik, interpretálják azokat. Ez a szabadságfok zűrzavart,
és végső soron káoszt eredményez, ami egyértelműen kárt jelent a szakma
fejlődése számára. Ki is az a „péeres”? Hogy működik egy pr-cég, és mit
jelent ez a tevékenység a gyakorlatban? Izgalmas kérdések, amelyek –
hangsúlyozom: saját személyes tapasztalataim alapján – megválaszolásra
inspirálnak. Ezért a hazai gyakorlatban általam tapasztaltak alapján
elkészítettem a magyar public relations színes értelmezési
tipológiáját. A sor ebből adódóan koránt sem teljes. Ki-ki saját
tapasztalatai szerint bővítheti tovább, egészítheti ki a sort, illetve
eldöntheti, hogy hova is tartozik (vagy hova akarna tartozni). A pr-szakember
Hány féle pr-szakember létezik? Kik dolgoznak ma Magyarországon a
gyakorlatban? Ki nevezheti magát „péeres”-nek? Milyen
szakember-típusokat különböztethetünk meg? Ki mondhatja magáról, hogy
„stratégiai tanácsadó”? A vendégfogó A
legszélsőségesebb szakma-silányításként a spanyol riviérán disco-ók,
bárok, éttermek bérelnek fel rendszerint fiatal embereket, csinos
lányokat és fiúkat arra, hogy az utcán, a strandon sétáló, pihenő
turisták között szórólapokat terjesszenek, becsábítsanak vendégeket az
adott műintézménybe. Ezt a toborzó tevékenységet – ott –
„PR-állás”-ként hirdetik meg és ekként minősítik. Szerencsére itthon
még nincs ilyen, bár e két betű divatjellege miatt egyre nő a
szélsőséges vulgarizálás veszélye. A divathajhász
Ennek az embernek semmi köze sincs a pr-hez, csak jól hangzik (mint
minden mostanában divatos „izé”), még a kommunikációhoz sem kell, hogy
feltétlenül köze legyen (pl. gondnok, házmester, kifutófiú, előadó)
csupán viselője munkakörének urizáló megnevezését jelenti. (Ez a praxis
jellemzően tükrözi a pr használói körében létező alacsony presztízst,
zűrzavart és ismerethiányt.) A mindenes A videót
bekapcsoló, mikrofont „tartó” alkalmazott, a „PR-munkatárs”, aki
igazából képzetlen, betanított munkásként csupán asszisztensi
feladatokat képes elvégezni, még ha önállóan is. Munkája fontos és
szükséges, azonban őt is a pr-szakemberek közé sorolják, miként mondjuk
egy vezető tanácsadót. Pedig micsoda különbség van közöttük
felkészültségben, szakismeretben és felelősségben! A zsenge vetés
Rendszerint fiatal pályakezdő, aki nem is tagadja, hogy még nem ért az
integrált kommunikációhoz, de szeretne tanulni, de már pr-esnek mondja
és tekinti magát, ám egyelőre „még szerény”. Rendszerint jó fellépéssel
és beszélőkészséggel, néha még valamilyen kapcsolódó vagy szakirányú
végzettséggel, általában humán előélettel is rendelkezik. Rendszerint
elképesztő ismerethiány és tapasztalatlanság jellemzi. A specialista
Újságíró, rendezvényszervező, texter, nyomdász, filmes stb., egy-egy
kapcsolódó szakterület specialistája (tényleg ért hozzá), de már
„pr-es”-ként adja el magát, szolgáltatásait, ezzel a divatos „kóddal”
próbálja növelni saját piacát. Valójában csak a saját eredeti
szakterületéhez ért, a nyilvánosságszervezésben rendszerint műveletlen,
felszedegetett, rendszertelen, és hiányos ismeretekkel rendelkezik. A zsurnaliszta
Meg van győződve arról, hogy mivel „a pr nagy része a
sajtótájékoztatókban merül ki”, ezért rendkívüli módon érteni vél ehhez
a területhez. Lenézi a „píárosokat”, vagy a magukat annak titulálókat,
pláne, ha azok nem az újságírástól nyergeltek át erre a divatos
munkaterületre. Tud írni (legalább is ezt mondták róla!) és ez neki
elég is. A public relations interdiszciplináris ismerethalmazának egyik
tudományterületében sem kíván elmélyedni. Gyakran, sőt időnként
gátlástalanul korrupt. Valójában „kvázi” pr-es, azt tartja magáról,
hogy nélküle nem működhet a nyilvánosságszervezés. Fellépése,
zsurnalisztikai praxisa miatt számos vállalatvezető mégis elfogadja őt,
mint „ismert pr-tanácsadót”! A médiasztár Akár a
zsurnaliszta, ő is „a médiamunkát tartja a pr legfontosabb, és szinte
kizárólagos területének”, az előbbinél azonban némileg műveltebb,
hiszen tudatában van annak, hogy a public relations-nál bővebb, de,
hogy mennyiben és miért, azt már nem megfogalmazni. Gyakorlati
aktivitása hasonló a „specialistáéhoz”. A médiasztár azonban nem tanul,
nem képezi tovább magát, olyan okosnak számít saját szemében, hogy az
már szinte tökéletes, ő a „nagy vulgarizátor”. Nem feltétlenül újságíró
előélettel bír. A marketinges Következetesen pr-nek
adja el a termék és cég marketing-tevékenységét, mondván: „vakok között
félszemű a király!” Tájékozatlan a public relations-ben, többé-kevésbé
iskolázott a marketingben, de csupán ez utóbbiról tud szólni. Ezt a
„tudását” nevezi public relations gyakorlatnak. A szóvivő
Őt mások tartják pr-esnek, rendszerint nem maga vindikálja ezt a
titulust magának. Jó néhányan (különösen az államigazgatásban!) idővel
csalhatatlan szakembernek kezdik érezni magukat. A haladó
A már nem kezdő, önmagát professzionális szakembernek tartó (vigyázat =
ez a legveszélyesebb!) „péeres”, akinek felületes ismeretei vannak.
Néhány dologban azonban már rutint szerzett, mégis alapvetően
műveletlen, minden munkájával kapcsolatban azt érezzük: „félkész”.
Ennek az igazi hályogkovácsnak az önelégültségi foka változó. Általában
mindenre képes: el- és felvállal ügyeket, vállalkozik, kezdeményez,
nyilatkozik és publikál (rendszerint plagizálva, különösen, ha legalább
egy idegen nyelven is beszél). Az igazi tanácsadó, a valódi
szakemberAz issue management és a stratégiai tervezés alapján dolgozik,
alapvetően imázsban gondolkodik és tevékenykedik. Rendszerint
tapasztalt, sokat látott „öreg róka”, előéletétől függetlenül.
Otthonosan mozog nem csak a public relations különböző területein, de a
reklámban, az újságírásban, a pszichológiában, a közgazdaságtanban és a
politikában (stb.) is. Fehér holló. A szolgáltató pr-szakcég Hány típusú „pr-szolgáltató” létezik? Milyen típusú ügynökségek vannak a piacon? Mi a különbség az egyes pr-cégek között? Az egyszemélyes cég.
A magányos farkas, aki nem falkában vadászik, mindenkivel jóban van,
megtalálható a legtöbb jelentős rendezvényen (akkor is, ha nem hívják).
Kiterjedt kapcsolatrendszert tart fenn, és azt folyamatosan fejleszti.
Munkája borzasztóan strapás, gyakran időzavarral és kapacitás-gondokkal
küszködik. A megbízásait „szeleteli”, számos alvállalkozóval osztja meg
a feladatokat. Igazából úgy működik, mint egy projektmenedzser, aki
rangsorolja, értelmezi és ütemezi a feladatokat. A családi gründolás
Volt munkanélküliek, egyéni vállalkozók, szabadúszó újságírók, akik
között nem ritkán szorosabb, vagy lazább családi kapcsolat is van.
Tudatos összjátékukban az egyikük „megrendelő” (valamely cég
alkalmazottja), míg a páros másik tagja külsős szolgáltató. „– Én adok
neked (magamnak) megbízást, munkát, pénzt, kapcsolatokat,
háttér-információkat”. Vagy másként: „– hogyan csapoljuk meg munkaadónk
pénztárcáját a családi kasszára történő transzferálás legális
látszatával?” Ugyanennek a konstrukciónak másik tipikus
megnyilvánulása, amikor az egyik családtag (mondjuk a nej)
pr-szolgáltató, míg társa látszólag független, etikus újságíró.
(Statisztika persze nem készül arról, hogy a feleség hány megbízását
tette a férj sikeressé!) Így érvényesül ma a pr-etika Magyarországon. A
szakmai „köztudat” persze őket is public relations szakemberként tartja
számon. A hittérítők vállalkozása Reklám mellett
pr-rel is foglalkozó, ún. „vegyes profilú cég”, ahol mindenhez értenek,
tehát gyakorlatilag semmihez se! Azzal keresik a kenyerüket, amit
elhisznek nekik. Itt senki sem törődik a szakmaisággal, a korrekt
teljesítéssel, a hozzáértéssel, vagy a szakismeretek mélységével. Csak
egy számít: a pénz. Ennek pedig – mint tudjuk! – nincsen szaga. Miután
a reklámpiac, s ezen belül a „legszaftosabb” üzlet, a „média-csekkelés”
a multinacionális reklámügynökségek aktivitása, és a piaci recesszió
miatt nehezen bevehető bástya, számos kis ügynökség azonnal kibővítette
harci arzenálját (és hozzáértését) a public relations-szel. Cikkügynökség
Ez az újságcikkeket elhelyező, és -írató cég olyan szakmai szolgáltató,
mely szinte csak buta szakbarbár megbízóknak lehet megfelelő partnere,
akiknek túlhajtott, vagy inkább túlságosan egyoldalú mennyiségi és
egzakt-preferenciás szemléletük van, s a biteken kívül képtelenek
felfogni a kommunikáció igazi lényegét, vagy megérteni annak valódi
hatás-mechanizmusát. Mennyiségorientált szemléletük miatt számukra csak
a „sok (?) sajtómegjelenés a minőség”. Ezek a vállalkozások nem is
tesznek mást, csak és kizárólag a sajtócikkeket. Hogy hogyan, azt ne
firtassa senki. A vegyes-felvágott Alapvetően a
marketing műveltség és orientáció jellemzi e cégeket. Bár
pr-ügynökségnek nevezik magukat, de például sajtóhírt kizárólag a média
hirdetési keretszerződéseinek vonzataként tudnak elhelyezni, a
publicitást más formáinak gerjesztése nem az erősségük. A marketinghez
általában értenek, a marketing-kommunikáció azonban azonosítják a
public relations-nel. Ennek szomorúbb válfaját jelenti, amikor valódi
pr-szakcég megélhetési gondjainak enyhítése miatt kényszerül rá a
kifizetődő médiacsekkelésre, vagy reklámtevékenység részfeladatainak
ellátására. A végeredmény mindig vegyes tevékenység-turmix. Multi reklámügynökségek pr-részlegei (cégei)
Event-marketing és a médiafoglalásból adódó „reszlik”, azaz a média
által felajánlott többlet reklámhelyek pr-célú kitöltése, esetleg
néhány nyomtatvány képezi szakmai kompetenciájukat. Szinte csak a
„marketing pr” jelenti kizárólagos működési szakterületüket. (Ez még
akkor is igaz, ha eredményeik közé sorolnak néhány jól megszervezett
interjút is, a megbízó cég vezérigazgatójával.) A public relationsnek
legtöbbször csupán egy szűk szeletét látják el. Hátterük és az anyacég
miatt erőssé is válhatnak, ez elsősorban az ügyfelek elvárásaitól és a
team, vagy a cég tagjainak fejlődőképességétől függ. Cég-specifikus (rész)szolgáltatók
Egy-két állandó megbízó, nem full service jellegű tevékenység, néhány
szolgáltatásfajta (például rendezvényszervezés) jellemzi őket, ezt
magas színvonalon, hozzáértéssel, tokkal-vonóval szállítják. Keveset
vállalnak, de azt professzionális szinten végzik. Igazi szakcég, nagy ügynökség
A pr-ügynökségeket soha nem a cég alkalmazottainak száma, még csak nem
is az éves árbevétel több százmilliós volumenét figyelembe véve kell
kategorizálnunk, hanem aszerint, hogy hány igazi tanácsadóval, magasan
képzett professzionális szakemberrel rendelkeznek. A klasszikus
felállás szerint egy igazi szakcégnél a full service szolgáltatói
jelleg dominál. Nem csupán gyakorlati szervezőmunkát végeznek, hanem
tanácsadást, tréningeket, és sok minden mást is rájuk lehet bízni.
Erényük a szervezettség, a dokumentáltság és a hozzáértés, valamint a
szakmaiságukból származó stratégiai gondolkodás. A pr-tevékenység
Mit értünk public relations tevékenység, aktivitás és szakmai munka
alatt? Kinek mit jelent, mit foglal magába ez a tevékenységkör?
Sam Black professzor úr összegzését idézhetjük elsőként a szakmai
aktivitás vulgarizálási irányairól, a gyakorlati tevékenységek
torzulásairól, illetve a „beszűküléséről”, hiszen ezek mindegyike
fellelhető a mai magyar gyakorlatban. Eszerint „a public relations: NEM válaszfal az igazság és a közvélemény között; NEM reklám, bár fontos tényező a marketingben; NEM ingyen-reklám; NEM egyszerűen sajtókapcsolat; NEM trükkökből áll (bár ezek néha hasznosak); NEM propaganda, amely segítségével nézeteket terjesztenek, tekintet nélkül az igazságra, az etikára és a közvéleményre.”
Kiegészítésként idézhetünk néhány kimondottan hazai nézetet, felfogást
is ugyanerről, az előző tipizálási célkitűzésünket követve: A
technológus Van, aki a videomagnó bekapcsolását is
nyilvánosságszervezésnek tartja, mások a kategóriát szélesen értelmezve
mindennemű technikai, technológiai résztevékenységet a szakmaiság
feltételei közé sorol. Ez a felfogás nem a szellemi munkára, hanem a
tényleges (fizikai) munkavégzésre helyezi a hangsúlyt. Sokan a public
relations lényegének nem szellemi termék megalkotásának képességét
tekintik, hanem a gyakorlati megvalósítás folyamatát. A szervező
Van aki a szimpla szervezőmunkát azonosítja a public relations-szel.
Ennek a megközelítésnek van némi alapja, azonban nem szabad
abszolutizálni. A tevékenység „szubsztanciájával” kapcsolatos
vélekedésekből akkor származik baj, ha ennél nem látnak tovább. Ekkor
ugyanis ismét a szellemi termék komplexitása vész el, illetve válik
lényegtelenné. E nézeteket követők táborában a rendezvények dominálnak,
a szervezési kvalitások az elsődlegesek, amelyekhez képest minden más
degradálható és elhanyagolható, mint például az issue management, a
stratégia, a tanácsadás stb. A csatorna-orientált
Gyakran találkozom azzal a szemlélettel is, amikor az újságírással
rokonítják a public relations-t, abszolút egyenlőség jelet téve
közéjük. A legtöbb magyar vállalatvezető, sőt néhány volt, és jelenlegi
miniszter is e körbe értendő. (Csodálható-e ezek után a krízisek
sokasága, azok kezelhetetlensége, s a kommunikációs zavarok spontán
változásai?) Mellékes számukra az imázs (gyakran nem is értik, hogy
miről beszélünk!), érdektelen számukra az apparátus és a célcsoportok
véleménye. Csak és kizárólag a közvetítő médiára irányul a figyelmük
(miközben a felmérések hiteles adatai szerint a magyar társadalom közel
fele semmilyen sajtóterméket nem olvas! Azt hiszik, hogy az üzeneteik
eljuttatása egy-egy jól megírt interjú formájában már rendben is van.
(Ki törődik azzal, hogy mi lesz ezeknek az üzeneteknek a hatása?) A „below the line”-mániákusok
Van, aki mindent, ami „below the line” pr-nek tart. Tipikus reklámos,
marketinges gondolkodásmód. (Az eredeti angolszász elnevezés is e
körből származik.) Csak korlátozott hatókörű, eszközvilágában szegényes
public relations-t jelent. Előszeretettel alkalmazzák a multinacionális
reklámügynökségek, hiszen a fő profiljuk szalonképes kiegészítését
látják benne. A helyesen gondolkodók Ma még mindig
kevesen vannak, akik interdiszciplináris tudományként kezelik a public
relations fogalmát, még kevesebben, akik a kommunikációs tanácsadást
tartják a praxis központi elemének. E nézet követői vannak a
legkevesebben. Akik szellemi terméket állítanak elő, azok számára a
stratégiák, a tervszerűség, a tudatos kommunikáció, a trendek
akceptálása a legfontosabb. Biztos lehetne még sokféle
értelmezés-irányzatot felsorolni, ám azt gondolom, hogy az itt
említettek a legjellemzőbbek. Ugyanarról beszélünk, s mégis hányféle
dolgot értünk alatta, attól függően, hogy ki milyen területen (cég,
nonprofit szervezet, ügynökség, államigazgatás, média) dolgozik.
Csoda-e, ha ezek után néha nem értjük egymást? Talán az egyik
legfontosabb feladatunk: a homogénebb szakmai gyakorlat kialakítása, a
továbbképzés lehetőségeinek bővítése, a gyakorlati tapasztalatcsere
fórumainak megteremtése, a tartalmukban korszerű, nemzetközi
szakirodalom adaptálása, a pr-szakma minőség követelményrendszerének
egyértelmű rögzítése. Bízom benne, hogy mások is ugyanígy gondolják. Szeles Péter Kis magyar pr-tipológia. Hittérítők és mániákusok, www.prherald.hu, 2005. január 2.
|
|
|